Ofte stilte spørsmål
Vi har laget en liste over spørsmålene vi får oftest
Produkt- og funksjonalitet informasjon
Produkt- og funksjonalitet informasjon
Ettermontering er støttet på OSO SAGA S 200/300 og SX 200/300 som er produsert etter 26.09.2017.
Vennligst les vår Personvernerklæring her.
- Du kan kjøpe en støttet OSO SAGA S eller SX bereder i dag, og få ettermontert OSO Charge innen 12 måneder etter, for så å samle dokumentasjon på begge installasjonene og få støtte på inntil 4.000 kr. Dette gjelder støtteordningen for «Smart varmtvannsbereder».
- Les mer om den her: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/
- OSO Charge kan ettermonteres på SAGA S eller SX som er produsert etter 26.09.2017, og hvis man da ikke rekker å få installert OSO Charge innen 12 måneder etter, kan OSO Charge inngå som ett av produktene når man søker støtte fra ENOVA under ordningen: «Smart strømstyring for bolig». Denne ordningen gir støtte på opptil 10.000 kr, men krever at man bl.a. styrer to laster i hjemmet (eks. smart elbillader og smart bereder).
- Les mer om kriteriene for denne ordningen her: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/
Link til API-beskrivelse: https://api.osoenergy.no/water-heater-api-swagger/index.html
V40 min er benevnelsen som brukes for hvor mye «varmtvann» som tanken har tilgjengelig. Dvs. så mange liter vann med 40 graders temperatur en har dersom vannet i berederen blandes ut med kald vann.
Feilsøking
- Verfiser at SSID og passord er korrekt.
- Resett Wi-Fi innstillinger ved å holde knappen på Charge-enhten inne i 15 sekunder.
- Legg til nettverksinnstillingene på nytt.
- Koble Charge enheten mot mobil nett. Bruk denne guiden: [OSO Charge Manual for oppkobling mot delt nett] (https://osohotwater.no/wp-content/uploads/2025/05/FDV-OSO-Charge-Manual-for-web-oppkobl-med-delt-internett-06-2025.pdf)
- Dersom Charge-enheten din ble koblet på nett ligger problemet på lokal-nettet ditt. For å gjøre dette mer kompatibelt med Charge-enheten kan du gjøre følgende:
- Slå av «Smart nettverksbytte» i ruterinstillingen hos din nettverksleverandør. Det er forksjell på hva de ulike leverandørene kaller dette, men det vil typisk hete «Smart nettverksbytte». Man vil da typisk få 2 nettverksnavn ett for 2,4 GHz og ett for 5 GHz, velg det som IKKE inneholde 5GHz for eksempel, «Telenor-A1B2C3-5GHz».
- Utbedre signalstyrken ved å skaffe en WiFi-repeater
- Slå av strømmen, vent noen sekuner og slå strømmen på igjen.
- Verfiser at SSID og passord er korrekt.
- Resett Wi-Fi innstillinger ved å holde knappen på Charge-enhten inne i 15 sekunder.
- Legg til nettverksinnstillingene på nytt.
- Koble Charge enheten mot mobil nett. Bruk denne guiden: [OSO Charge Manual for oppkobling mot delt nett] (https://osohotwater.no/wp-content/uploads/2025/05/FDV-OSO-Charge-Manual-for-web-oppkobl-med-delt-internett-06-2025.pdf)
- Dersom Charge-enheten din ble koblet på nett ligger problemet på lokal-nettet ditt. For å gjøre dette mer kompatibelt med Charge-enheten kan du gjøre følgende:
- Slå av «Smart nettverksbytte» i ruterinstillingen hos din nettverksleverandør. Det er forksjell på hva de ulike leverandørene kaller dette, men det vil typisk hete «Smart nettverksbytte». Man vil da typisk få 2 nettverksnavn ett for 2,4 GHz og ett for 5 GHz, velg det som IKKE inneholde 5GHz for eksempel, «Telenor-A1B2C3-5GHz».
- Utbedre signalstyrken ved å skaffe en WiFi-repeater
Verifiser at du har logget inn med korrekt konto og at du ikke har 2 kontoer i inCharge appen.
Dersom du ønsker ytterligere besparelse (som medfører økt risiko for kaldtvann) kan du bytte til en annen optimaliseringsprofil for eksempel «Lav» -> «Høy».
Dersom du har lagt inn feil beredertype må du konfigurere Chare enhten på nytt. Slett gjeldene konfigurasjon i appen ved å trykke på «Innstillinger» -> «Bereder-profil -> Trykk «Slett enhet». Legg deretter til enheten på nytt med korrekt beredertype.
Åpne OSO inCharge appen: «Bruker»(person-ikonet) -> Under E-post, trykk «Endre» og følge stegene for å overføre din konto til en annen e-post-adresse.
Produkt- og funksjonalitet informasjon
OSO Charge bruker 3 dager på å lære seg forbruksmønsteret, og vil deretter begynne å optimalisere mot Nord Pool spot. Den fungerer godt etter 7 dager og etter 30 dager skal den fungere optimalt.
Vennligst les vår Personvernerklæring her.
- Du kan kjøpe en støttet OSO SAGA S eller SX bereder i dag, og få ettermontert OSO Charge innen 12 måneder etter, for så å samle dokumentasjon på begge installasjonene og få støtte på inntil 4.000 kr. Dette gjelder støtteordningen for «Smart varmtvannsbereder».
- Les mer om den her: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/
- OSO Charge kan ettermonteres på SAGA S eller SX som er produsert etter 26.09.2017, og hvis man da ikke rekker å få installert OSO Charge innen 12 måneder etter, kan OSO Charge inngå som ett av produktene når man søker støtte fra ENOVA under ordningen: «Smart strømstyring for bolig». Denne ordningen gir støtte på opptil 10.000 kr, men krever at man bl.a. styrer to laster i hjemmet (eks. smart elbillader og smart bereder).
- Les mer om kriteriene for denne ordningen her: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/
Link til API-beskrivelse: https://api.osoenergy.no/water-heater-api-swagger/index.html
V40 min er benevnelsen som brukes for hvor mye «varmtvann» som tanken har tilgjengelig. Dvs. så mange liter vann med 40 graders temperatur en har dersom vannet i berederen blandes ut med kald vann.
Feilsøking
- Verfiser at SSID og passord er korrekt.
- Resett Wi-Fi innstillinger ved å holde knappen på Charge-enhten inne i 15 sekunder.
- Legg til nettverksinnstillingene på nytt.
- Koble Charge enheten mot mobil nett. Bruk denne guiden: [OSO Charge Manual for oppkobling mot delt nett] (https://osohotwater.no/wp-content/uploads/2025/05/FDV-OSO-Charge-Manual-for-web-oppkobl-med-delt-internett-06-2025.pdf)
- Dersom Charge-enheten din ble koblet på nett ligger problemet på lokal-nettet ditt. For å gjøre dette mer kompatibelt med Charge-enheten kan du gjøre følgende:
- Slå av «Smart nettverksbytte» i ruterinstillingen hos din nettverksleverandør. Det er forksjell på hva de ulike leverandørene kaller dette, men det vil typisk hete «Smart nettverksbytte». Man vil da typisk få 2 nettverksnavn ett for 2,4 GHz og ett for 5 GHz, velg det som IKKE inneholde 5GHz for eksempel, «Telenor-A1B2C3-5GHz».
- Utbedre signalstyrken ved å skaffe en WiFi-repeater
- Slå av strømmen, vent noen sekuner og slå strømmen på igjen.
- Verfiser at SSID og passord er korrekt.
- Resett Wi-Fi innstillinger ved å holde knappen på Charge-enhten inne i 15 sekunder.
- Legg til nettverksinnstillingene på nytt.
- Koble Charge enheten mot mobil nett. Bruk denne guiden: [OSO Charge Manual for oppkobling mot delt nett] (https://osohotwater.no/wp-content/uploads/2025/05/FDV-OSO-Charge-Manual-for-web-oppkobl-med-delt-internett-06-2025.pdf)
- Dersom Charge-enheten din ble koblet på nett ligger problemet på lokal-nettet ditt. For å gjøre dette mer kompatibelt med Charge-enheten kan du gjøre følgende:
- Slå av «Smart nettverksbytte» i ruterinstillingen hos din nettverksleverandør. Det er forksjell på hva de ulike leverandørene kaller dette, men det vil typisk hete «Smart nettverksbytte». Man vil da typisk få 2 nettverksnavn ett for 2,4 GHz og ett for 5 GHz, velg det som IKKE inneholde 5GHz for eksempel, «Telenor-A1B2C3-5GHz».
- Utbedre signalstyrken ved å skaffe en WiFi-repeater
Verifiser at du har logget inn med korrekt konto og at du ikke har 2 kontoer i inCharge appen.
Dersom du ønsker ytterligere besparelse (som medfører økt risiko for kaldtvann) kan du bytte til en annen optimaliseringsprofil for eksempel «Lav» -> «Høy».
Dersom du har lagt inn feil beredertype må du konfigurere Chare enhten på nytt. Slett gjeldene konfigurasjon i appen ved å trykke på «Innstillinger» -> «Bereder-profil -> Trykk «Slett enhet». Legg deretter til enheten på nytt med korrekt beredertype.
Åpne OSO inCharge appen: «Bruker»(person-ikonet) -> Under E-post, trykk «Endre» og følge stegene for å overføre din konto til en annen e-post-adresse.