Salgsbetingelser

Salgs- og Leveringsbetingelser

1. Definisjoner

1.1 Disse Salgs- og Leveringsbetingelsene skal forstås med følgende definisjoner:

  • “OSO” eller «Selger» skal referere til OSO HOTWATER AS, et selskap registrert i Norge med org. no. 986 173 617.
  • «Kjøper» skal referere til enhver juridisk person som inngår en kontrakt for å få produsert, levert, solgt eller distribuert et Produkt eller en tjeneste fra Selgeren, eller som mottar en faktura for et Produkt eller Tjeneste fra Selgeren
  • “Konfidensiell informasjon” skal bety informasjon vedrørende forretningsførselen eller annet anliggende til en av partene om, inkludert, men ikke begrenset til, drift, finanser, planer, produktinformasjon, immaterielle rettigheter, bedriftshemmeligheter, priser eller kunder.
  • “Produkt» skal referere til ethvert produkt levert fra OSO til Kjøper.
  • “Tjeneste” skal referere til enhver tjeneste levert fra OSO til Kjøper.
  • “PO» skal referere til enhver innkjøpsordre mellom OSO og Kjøper angjeldende kjøp og salg av Produkter eller Tjenester.
  • «Salgs- og Leveringsbetingelser» skal referere til dette dokumentet.

2. Gyldighet

2.1 Med mindre annet er eksplisitt avtalt skal Salgs- og Leveringsbetingelsene gjelde alle PO, ordrebekreftelser, salg og leveringer av Produkter eller Tjenester fra OSO. I tilfelle uoverensstemmelser mellom dokumenter, skal disse ha gyldighet slik de er listet under:

  • Ordrebekreftelsen, deretter,
  • Salgs- og Leveringsbetingelsene, og deretter,
  • PO (innkjøpsordre) 2.2 Selv om Kjøper har henvist til generelle innkjøpsbetingelser eller andre standardbetingelser, skal Kjøpers generelle innkjøpsbetingelser eller andre standardbetingelser ikke gjelde Kjøpers kjøp av Produkter eller Tjenester fra OSO.

2.3 OSO forbeholder seg retten til å endre disse Salgs- og Leveringsbetingelsene. De til enhver tid gjeldende betingelsene er tilgjengelig på www.osohotwater.no. Kjøper er ansvarlig for å holde seg selv oppdatert på de gjeldende Salgs- og Leveringsbetingelser ved inngåelse av avtalen.

3. Tilbud, PO og ordrebekreftelse

3.1 Alle tilbud fra OSO skal kun anses som en invitasjon for Kjøper til å plassere en PO hos OSO.

3.2 OSO aksepterer kun PO fra Kjøper når denne er skriftlig, og når en PO er oversendt OSO er den juridisk bindende for Kjøper. OSO forbeholder seg retten til å levere en PO helt- eller delvis, eller til å avvise å levere en PO.

3.3 En bindende avtale skal ansees å være inngått når Kjøper mottar en ordrebekreftelse fra OSO. Hvis ordrebekreftelsen avviker fra PO, skal en bindende avtale ikke ansees å være inngått dersom Kjøper avviser ordrebekreftelsen i samsvar med punkt 3.5.

3.4 Dersom OSO gir et tilbud som ikke inneholder en akseptfrist, er tilbudet gyldig i 30 dager fra utstedelsesdato.

3.5 Dersom en ordrebekreftelse fra OSO avviker fra Kjøpers PO og Kjøper ikke aksepterer avviket, skal Kjøperen innen 8 kalenderdager fra utstedelsen av ordrebekreftelsen varsle OSO skriftlig om dette. Dersom slikt varsel ikke foreligger, skal ordrebekreftelsen gjelde.

3.6 Tillegg eller endringer til den opprinnelige PO er kun bindende for OSO dersom partene skriftlig har kommet til enighet om slikt tillegg eller endring.

3.7 Kjøper kan avbestille en bindende PO ved å gi OSO skriftlig varsel. Dersom din ordre ikke er sendt, kan du kansellere hele eller deler av ordren. Ta kontakt med kundeservice pr. e-post. Dersom ordren er sendt er det for sent å kansellere ordren og du må motta varen som normalt og returnere den gjennom angrerett innen 14 dager. OSO vil da kunne kreve et avbestillingsgebyr på 500kr ink mva.

3.8 Angrefrist

Angrefristvilkårene følger av Forbrukerkjøpsloven

4. Produktinformasjon

4.1 Produktinformasjon, inklusive priser, tegninger, spesifikasjoner mv., samt andre detaljer i brosjyrer, reklamemateriell eller andre steder inkludert OSOs websider, er på ingen måte juridisk bindende og er kun å betrakte som indikativ informasjon.

4.2 OSO opprettholder eierskap til alle tegninger og tekniske spesifikasjoner som blir gjort tilgjengelige for Kjøper, og disse kan utelukkende benyttes til montering og bruk av Produktet. Slikt materiell skal behandles som Konfidensiell informasjon og skal ikke kopieres, reproduseres eller på annen måte overleveres til uautorisert tredjepart eller representanter for Kjøperen som ikke har behov for slik informasjon. Materiellet skal, etter at forretningsforholdet er opphørt, returneres til OSO eller destrueres på skriftlige forespørsel fra OSO.

4.3 Der hvor OSO har fulgt en design / instruksjon fra Kjøper, skal Kjøper holde OSO skadesløs fra alle direkte og indirekte tap, skader, kostnader og utlegg dersom slikt design / instruksjon er et brudd på immaterielle rettigheter.

4.4 Både Kjøper og Selger forplikter seg til å ikke på noe tidspunkt i løpet av forretningsforholdet, og for en periode på fem (5) år etter oppsigelse av forretningsforholdet, fremvise eller overlevere til tredjepart Konfidensiell informasjon fra den andre part, med unntak i den grad det er tillatt etter punkt 4 i disse Salgs- og Leveringsbetingelsene.

4.5 Ingen av partene skal benytte den andre parts Konfidensielle informasjon til noe annet formål enn å gjennomføre sine forpliktelser i henhold til avtalen.

5. Priser og Betalingsbetingelser

5.1 Priser oppgitt i tilbud, ordrebekreftelser eller andre dokumenter er oppgitt inkl merverdiavgift og enhver annen form for avgift eller gebyr.

5.2 OSO forbeholder seg retten til å endre priser i enhver form for informasjons- eller reklamemateriell uten varsel.

5.3 OSO forbeholder seg retten til å implementere prisendringer 30 dager etter varsel om slik prisendring er sendt til Kjøper. Hvis Kjøper avbestiller en PO i løpet av denne 30 dagers perioden, skal Kjøper kun være pålagt å betale OSO beløpet som er utestående for arbeid som allerede er utført eller levert.

5.4 Tilgjengelige betalingsalternativer er kreditt- eller debetkort, VIPPS eller Bambora faktura / delbetaling. Betalingen blir trukket når bestillingen sendes.

5.5 Dersom betaling skjer etter forfallsdato spesifisert i fakturaen, skal Kjøper betale forsinkelsesrenter på det utestående beløpet med en sats på 1,5 % pr. måned forsinkelse.

5.6 Kjøper kan ikke utstede motkrav til OSO, og kan ikke tilbakeholde noen del av betaling for Produktene på bakgrunn av slike motkrav.

5.7 OSO beholder eierskap til Produktene inntil kjøpsprisen, inkludert alle eventuelle kostnader, har blitt betalt fullt ut. Kjøper kan ikke gjennomføre transaksjoner som begrenser OSOs eierskap til Produktene før Kjøper har betalt hele kjøpsprisen til OSO.

6. Leveringsbetingelser

6.1 Leveringer skal skje i henhold til vilkårene fastsatt i avtalen (nettbutikken)

6.2 Leveringstiden kan avtales til å være en spesifikk dato eller innenfor en tidsperiode. OSO forbeholder seg retten til å endre leveringstiden dersom Kjøper ikke har overlevert all nødvendig informasjon for utførelsen av PO.

6.3 OSO skal besørge forsikring kun dersom dette er skriftlig avtalt med Kjøper. En standard transportforsikring hos transportør vil være den eneste form for forsikring som er gjeldende med mindre annet er avtalt med Kjøper.

7. Forsinkelse

7.1 Hvis leveransen ikke skjer rettidig iht. ordrebekreftelsen, kan Kjøperen skriftlig kreve levering fra OSO med ny leveringsdato innenfor en rimelig frist, i alle tilfeller ikke kortere enn 4 uker. Dersom OSO ikke sluttfører leveransen innenfor denne utvidede leveringstiden, og slik manglende evne til å sluttføre leveransen er uavhengig av forhold som er Kjøpers ansvar, kan Kjøperen avbestille den delen av leveransen som er forsinket.

7.2 Uavhengig av de som fremgår ovenfor, for leveranser som Selger skal tilvirke særskilt for Kjøper etter hans ønsker, og som Selger ikke kan disponere på annen måte uten vesentlig tap, kan Kjøper heve bare dersom forsinkelsen medfører vesentlig kontraktsbrudd.

7.3 OSO kan ikke under noen omstendigheter bli holdt ansvarlig for operasjonelle tap, tap av driftstid, tapt fortjeneste eller noen andre indirekte tap eller følgeskader som er et resultat av et forsinket Produkt eller Tjeneste fra OSO.

7.3 Dersom OSO pådrar seg tap som følge av at Kjøperen ikke henter leveransen, har OSO rett til erstatning på 500kr og Kjøper er pliktig til å betale slik erstatning, samt betale for relevante fraktkostnader.

9. Klager og plikt til inspeksjon

9.1 Kjøper skal undersøke Produktet ved mottak. Feil som oppdages eller burde ha blitt oppdaget under en slik undersøkelse eller som oppdages senere, skal umiddelbart bringes til OSOs oppmerksomhet skriftlig og senest 8 dager etter at feilen har, eller burde vært, oppdaget.

9.2 Kjøperen har anledning til å klage på Produktet eller Tjenesten i henhold til Forbrukerkjøpsloven.

10. Retur av Produkter 

10.2 Kostnader som oppstår som følge av retur av Produkter skal dekkes av Kjøper.

10.3 Returnerte produkter skal refunderes basert på den opprinnelige salgsprisen, men med fradrag for å gjøre Produktet salgbart. Et slikt fradrag skal bestemmes etter mottak av Produktet og en vurdering av tilstanden. Produktene skal returneres i sin helhet i originalforpakning og være i samme stand som du mottak den.

11. Garanti

OSO Hotwater AS (heretter kalt OSO) garanterer at Produktet i en periode på 2 år fra kjøpsdato er; i) produsert i henhold til OSO spesifikasjoner, ii) fri for material og fabrikasjonsfeil, under forutsetning av at nedenstående betingelser er fulgt. Alle komponenter garanteres fri for material- og produksjonsfeil i 2 år.

Utvidede garantien gjelder utelukkende for Produkter kjøpt av forbruker, installert for privat bruk, distribuert av OSO eller en forhandler som opprinnelig kjøpte Produktet fra OSO og som er installert av en autorisert rørlegger og/eller elektriker. 

Hvis en feil oppstår og et gyldig krav er mottatt innenfor den lovpålagte garantiperioden, skal OSO, etter eget valg og innenfor lovens rammer, enten; i) reparere feilen, eller; ii) erstatte det defekte produktet med et nytt som er identisk eller tilsvarende i funksjon, eller; iii) refundere kjøpsprisen for Produktet.

Hvis en feil oppstår og et gyldig krav er mottatt etter at den lovpålagte garantiperioden er utgått, men innenfor den utvidede garantiperioden, vil OSO kostnadsfritt levere et nytt produkt som er identisk eller tilsvarende i funksjon som det defekte. OSO vil i slike tilfeller ikke dekke noen øvrige kostnader forbundet med utskiftningen.

Produkter eller komponenter som skiftes ut i forbindelse med garantikrav, går over til å bli OSO sin eiendom. Produktet eller komponenten som skiftes ut medfører ikke en forlengelse av den opprinnelige garantiperioden. 

Produktet er tilpasset vannkvaliteten fra de fleste offentlige vannverk. Imidlertid kan visse vannkvaliteter (se under) ha svært negativ effekt (medføre korrosjon) for Produktets forventede levetid. Ved usikkerhet vedrørende vannkvalitet, skal det lokale vannverket kunne informere om de nødvendige opplysningene.

Garantien gjelder kun dersom følgende forutsetninger er fulgt:

  • Produktet har blitt installert i henhold til medfølgende montasjeanvisning og alle relevante reguleringer, forskrifter, normer og krav gjeldende på installasjonstidspunktet.
  • Produktet ikke har blitt modifisert, endret, utsatt for unormale påvirkninger og at ingen fabrikk-monterte eller medfølgende deler er fjernet.
  • Produktet kun har vært tilkoblet offentlig vannverk, vært i jevnlig bruk, og at vannkvaliteten er iht. følgende:
    • Klorider < 75 mg / L*
    • Konduktivitet (EC) ved 25°C < 230 μS / cm*

11.4 Begrensninger

  • *Ved høyere verdier skal anode monteres før vann påfylles produktet.
  • Enhver form for desinfisering av røranlegget har blitt utført uten å påvirke produktet. Produktet skal isoleres fra enhver form for klorinering.
  • Service og vedlikehold har blitt gjennomført av en kyndig person iht. kravene i medfølgende montasjeanvisning og alle relevante tekniske forskrifter. Enhver komponent benyttet ifm. service er en original OSO reservedel.
  • Enhver garantikostnad har blitt skriftlig godkjent av OSO før den påløper.
  • Kjøpskvittering og/eller kvittering for installasjonen, en vannprøve samt det defekte produktet blir gjort tilgjengelig for OSO på forespørsel.

Dersom ovenstående forutsetninger ikke etterfølges kan det resultere i at Produktet blir skadet, og at det oppstår påfølgende vannlekkasje.

Garantien dekker ikke:

  • Enhver form for feil eller kostnad som oppstår som følge av uriktig installasjon eller bruk, manglende vedlikehold, forsømmelse, misbruk, endring eller reparasjon utført på feil måte eller enhver feil som oppstår som følge av endring av produktet fra sin originale form.
  • Noen form for følgeskader eller indirekte tap som følge av produktfeil eller manglende leveranse fra Produktet.
  • Enhver skade forårsaket av frost, overtrykk, overspenning, tørrkoking eller klorbehandling.
  • Feil forbundet med stillestående vann dersom Produktet ikke har vært i bruk på mer enn 60 dager i strekk.
  • Tilkoblet røropplegg eller utstyr tilkoblet Produktet.
  • Transportskader. Transportøren skal gjøres oppmerksom på slike skader ved mottak.
  • Kostnader som følge av at produktet ikke er enkelt tilgjengelig for service.

Denne garantien begrenser ikke Kjøpers lovbestemte rettigheter på noen måte.

Rutine ved reklamasjon

Dersom du skal reklamere på et produkt, ta bilder som dokumenterer årsaken til reklamasjonen. Send bilder og en forklaring på hvorfor du reklamerer på produktet til vår kundeservice.  

Slik gjør du det

  1. Ta bilde av feilen eller mangelen
  2. Send en e-post til kundeservice
  3. Inkluder mobilnummer, ordrenummer og bilde
  4. Du mottar en bekreftelse på at saken er opprettet

12. Produktansvar

12.1 For evt. følgeskader som skyldes en defekt i Produkter levert av OSO (produktansvar), er OSO kun ansvarlig iht. lovens bestemmelser.

12.2 Kjøper skal forsvare og holde Selgeren skadesløs mot alle krav, handlinger, søksmål, tap, utgifter og kostnader som oppstår som følge av ethvert krav som er gjort mot Selger av tredjepart.

12.3 OSO kan ikke under noen omstendigheter bli holdt ansvarlig for operasjonelle tap, tap av driftstid, tapt fortjeneste eller noen andre indirekte tap eller følgeskader som er et resultat av et defekt Produkt fra OSO.

12.4 Kjøper garanterer at dersom Produktene videreselges av Kjøper til forbrukere, vil Kjøper opprettholde alle relevante lover som gjelder for slikt salg («Forbrukerlovgivning») i den aktuelle jurisdiksjonen. OSO skal, i den utstrekning det gis anledning til dette iht. lovens bestemmelser, ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap hos forbruker som skyldes Kjøpers brudd på gjeldende Forbrukerlovgivning.

13. Force Majeure

13.1 OSO frasier seg ethvert ansvar for manglende oppfyllelse av en PO som følge av force majeure omstendigheter slik som naturkatastrofer, krig og mobilisering, opprør, streik, lockout, enhver annen form for inngrep av offentlig myndighet, import- eller eksportrestriksjoner, brann, skade på OSO-produksjonsanlegget, manglende eller ufullstendige leveranser fra underleverandører, etc. eller fra enhver annen hendelse som er utenfor OSOs kontroll.

13.2 Dersom levering av Produktet iht. PO er midlertidig forhindret pga. en eller flere force majeure omstendigheter, skal leveringstiden forlenges med en periode som tilsvarer varigheten av den respektive hindringen. Manglende eller forsinkede leveranser av materialer fra underleverandører skal betraktes som en force majeure-begivenhet. 

14. Delvis invaliditet

15.1 Skulle en eller flere av bestemmelsene i disse Salgs- og Leveringsbetingelser bli erklært ugyldig eller ulovlig eller vise seg å ikke være anvendelige, skal det ikke påvirke gyldigheten, lovligheten og anvendeligheten av de resterende bestemmelsene.

15. Ansvarsbegrensning

16.1 I den utstrekning det er tillatt i lovens bestemmelser, skal OSOs totale ansvar for kontraktsbrudd være begrenset til 100% av den aktuelle PO kjøpesummen.

16. Gjeldende lov og verneting

17.1 Alle tvister skal avgjøres etter norsk rett med Eiker, Modum og Sigdal Tingrett som avtalt verneting dersom tvisten ikke lar seg løse i minnelighet .

17. Kommunikasjon

18.1 Spørsmål eller formelle henvendelser kan rettes til: OSO HOTWATER AS / Adresse: Industriveien 1, Postboks 112, NO – 3301 Hokksund / org. no. 986 173 617 / Telefon: +47 32 25 00 00 / e-mail: info@osohotwater.com

Salgs- og Leveringsbetingelser

1. Definisjoner

1.1 Disse Salgs- og Leveringsbetingelsene skal forstås med følgende definisjoner:

  • “OSO” eller «Selger» skal referere til OSO HOTWATER AS, et selskap registrert i Norge med org. no. 986 173 617.
  • «Kjøper» skal referere til enhver juridisk person som inngår en kontrakt for å få produsert, levert, solgt eller distribuert et Produkt eller en tjeneste fra Selgeren, eller som mottar en faktura for et Produkt eller Tjeneste fra Selgeren
  • “Konfidensiell informasjon” skal bety informasjon vedrørende forretningsførselen eller annet anliggende til en av partene om, inkludert, men ikke begrenset til, drift, finanser, planer, produktinformasjon, immaterielle rettigheter, bedriftshemmeligheter, priser eller kunder.
  • “Produkt» skal referere til ethvert produkt levert fra OSO til Kjøper.
  • “Tjeneste” skal referere til enhver tjeneste levert fra OSO til Kjøper.
  • “PO» skal referere til enhver innkjøpsordre mellom OSO og Kjøper angjeldende kjøp og salg av Produkter eller Tjenester.
  • «Salgs- og Leveringsbetingelser» skal referere til dette dokumentet.

2. Gyldighet

2.1 Med mindre annet er eksplisitt avtalt skal Salgs- og Leveringsbetingelsene gjelde alle PO, ordrebekreftelser, salg og leveringer av Produkter eller Tjenester fra OSO. I tilfelle uoverensstemmelser mellom dokumenter, skal disse ha gyldighet slik de er listet under:

  • Ordrebekreftelsen, deretter,
  • Salgs- og Leveringsbetingelsene, og deretter,
  • PO (innkjøpsordre)

2.2 Selv om Kjøper har henvist til generelle innkjøpsbetingelser eller andre standardbetingelser, skal Kjøpers generelle innkjøpsbetingelser eller andre standardbetingelser ikke gjelde Kjøpers kjøp av Produkter eller Tjenester fra OSO.

2.3 OSO forbeholder seg retten til å endre disse Salgs- og Leveringsbetingelsene. De til enhver tid gjeldende betingelsene er tilgjengelig på www.osohotwater.no. Kjøper er ansvarlig for å holde seg selv oppdatert på de gjeldende Salgs- og Leveringsbetingelser ved inngåelse av avtalen.

3. Tilbud, PO og ordrebekreftelse

3.1 Alle tilbud fra OSO skal kun anses som en invitasjon for Kjøper til å plassere en PO hos OSO.

3.2 OSO aksepterer kun PO fra Kjøper når denne er skriftlig, og når en PO er oversendt OSO er den juridisk bindende for Kjøper. OSO forbeholder seg retten til å levere en PO helt- eller delvis, eller til å avvise å levere en PO.

3.3 En bindende avtale skal ansees å være inngått når Kjøper mottar en ordrebekreftelse fra OSO. Hvis ordrebekreftelsen avviker fra PO, skal en bindende avtale ikke ansees å være inngått dersom Kjøper avviser ordrebekreftelsen i samsvar med punkt 3.5.

3.4 Dersom OSO gir et tilbud som ikke inneholder en akseptfrist, er tilbudet gyldig i 30 dager fra utstedelsesdato.

3.5 Dersom en ordrebekreftelse fra OSO avviker fra Kjøpers PO og Kjøper ikke aksepterer avviket, skal Kjøperen innen 8 kalenderdager fra utstedelsen av ordrebekreftelsen varsle OSO skriftlig om dette. Dersom slikt varsel ikke foreligger, skal ordrebekreftelsen gjelde.

3.6 Tillegg eller endringer til den opprinnelige PO er kun bindende for OSO dersom partene skriftlig har kommet til enighet om slikt tillegg eller endring.

3.7 Kjøper kan avbestille en bindende PO ved å gi OSO skriftlig varsel. Kjøper er i slike tilfeller pliktig å betale OSO full pris for Produktene, samt alle påløpte kostnader og tap dersom det ikke er mulig å begrense slike tap. OSO er kun pliktig å gjøre et rimelig forsøk på å begrense sitt tap, ved å forsøke å selge Produktene til andre potensielle Kjøpere, dersom Produktet er i standardutførelse.

4. Produktinformasjon

4.1 Produktinformasjon, inklusive priser, tegninger, spesifikasjoner mv., samt andre detaljer i brosjyrer, reklamemateriell eller andre steder inkludert OSOs websider, er på ingen måte juridisk bindende og er kun å betrakte som indikativ informasjon.

4.2 OSO opprettholder eierskap til alle tegninger og tekniske spesifikasjoner som blir gjort tilgjengelige for Kjøper, og disse kan utelukkende benyttes til montering og bruk av Produktet. Slikt materiell skal behandles som Konfidensiell informasjon og skal ikke kopieres, reproduseres eller på annen måte overleveres til uautorisert tredjepart eller representanter for Kjøperen som ikke har behov for slik informasjon. Materiellet skal, etter at forretningsforholdet er opphørt, returneres til OSO eller destrueres på skriftlige forespørsel fra OSO.

4.3 Der hvor OSO har fulgt en design / instruksjon fra Kjøper, skal Kjøper holde OSO skadesløs fra alle direkte og indirekte tap, skader, kostnader og utlegg dersom slikt design / instruksjon er et brudd på immaterielle rettigheter.

4.4 Både Kjøper og Selger forplikter seg til å ikke på noe tidspunkt i løpet av forretningsforholdet, og for en periode på fem (5) år etter oppsigelse av forretningsforholdet, fremvise eller overlevere til tredjepart Konfidensiell informasjon fra den andre part, med unntak i den grad det er tillatt etter punkt 4 i disse Salgs- og Leveringsbetingelsene.

4.5 Ingen av partene skal benytte den andre parts Konfidensielle informasjon til noe annet formål enn å gjennomføre sine forpliktelser i henhold til avtalen.

5. Priser og Betalingsbetingelser

5.1 Priser oppgitt i tilbud, ordrebekreftelser eller andre dokumenter er oppgitt eksklusiv merverdiavgift og enhver annen form for avgift eller gebyr.

5.2 OSO forbeholder seg retten til å endre priser i enhver form for informasjons- eller reklamemateriell uten varsel.

5.3 OSO forbeholder seg retten til å implementere prisendringer 30 dager etter varsel om slik prisendring er sendt til Kjøper. Hvis Kjøper avbestiller en PO i løpet av denne 30 dagers perioden, skal Kjøper kun være pålagt å betale OSO beløpet som er utestående for arbeid som allerede er utført eller levert.

5.4 Betalinger skal innkreves i form av fakturaer og skal betales rettidig i henhold til den spesifiserte betalingsdatoen i fakturaen.

5.5 Dersom betaling skjer etter forfallsdato spesifisert i fakturaen, skal Kjøper betale forsinkelsesrenter på det utestående beløpet med en sats på 1,5 % pr. måned forsinkelse.

5.6 Kjøper kan ikke utstede motkrav til OSO, og kan ikke tilbakeholde noen del av betaling for Produktene på bakgrunn av slike motkrav.

5.7 OSO beholder eierskap til Produktene inntil kjøpsprisen, inkludert alle eventuelle kostnader, har blitt betalt fullt ut. Kjøper kan ikke gjennomføre transaksjoner som begrenser OSOs eierskap til Produktene før Kjøper har betalt hele kjøpsprisen til OSO.

6. Leveringsbetingelser

6.1 Leveringer skal skje i henhold til DAP (Industriveien 1, NO-3301 Hokksund) i samsvar med Incoterms 2010, eller senere utgave.

6.2 Leveringstiden kan avtales til å være en spesifikk dato eller innenfor en tidsperiode. OSO forbeholder seg retten til å endre leveringstiden dersom Kjøper ikke har overlevert all nødvendig informasjon for utførelsen av PO.

6.3 Dersom OSO i tillegg har påtatt seg å besørge transport i henhold til skriftlige instruksjoner fra Kjøper, vil Kjøper være ansvarlig for Produktet i samsvar med Incoterms under EXW. OSO kan ikke holdes ansvarlig for noen form for skade som påføres Produktet under transport.

6.4 OSO skal besørge forsikring kun dersom dette er skriftlig avtalt med Kjøper. En standard transportforsikring hos transportør vil være den eneste form for forsikring som er gjeldende med mindre annet er avtalt med Kjøper.

7. Forsinkelse

7.1 Hvis leveransen ikke skjer rettidig iht. ordrebekreftelsen, kan Kjøperen skriftlig kreve levering fra OSO med ny leveringsdato innenfor en rimelig frist, i alle tilfeller ikke kortere enn 4 uker. Dersom OSO ikke sluttfører leveransen innenfor denne utvidede leveringstiden, og slik manglende evne til å sluttføre leveransen er uavhengig av forhold som er Kjøpers ansvar, kan Kjøperen avbestille den delen av leveransen som er forsinket.

7.2 Uavhengig av de som fremgår ovenfor, for leveranser som Selger skal tilvirke særskilt for Kjøper etter hans ønsker, og som Selger ikke kan disponere på annen måte uten vesentlig tap, kan Kjøper heve bare dersom forsinkelsen medfører vesentlig kontraktsbrudd.

7.3 OSO kan ikke under noen omstendigheter bli holdt ansvarlig for operasjonelle tap, tap av driftstid, tapt fortjeneste eller noen andre indirekte tap eller følgeskader som er et resultat av et forsinket Produkt eller Tjeneste fra OSO.

8. Manglende henting av varer

8.1 Dersom Kjøperen, etter leveringsfristen, ikke henter Produktet eller gir instruksjoner vedrørende transport, har OSO rett til å organisere lagring og forsikring av Produktet på Kjøpers bekostning.

8.2 Dersom Kjøperen ikke henter Produktet på tross av en skriftlig forespørsel, har OSO rett til å selge Produktet på Kjøpers vegne til høyest mulig pris. Dette gjelder også skreddersydde deler som er produsert iht. Kjøpers spesifikasjoner.

8.3 Dersom OSO pådrar seg tap som følge av at Kjøperen ikke henter leveransen, har OSO rett til erstatning og Kjøper er pliktig til å betale slik erstatning.

9. Klager og plikt til inspeksjon

9.1 Kjøper skal undersøke Produktet ved mottak. Feil som oppdages eller burde ha blitt oppdaget under en slik undersøkelse eller som oppdages senere, skal umiddelbart bringes til OSOs oppmerksomhet skriftlig og senest 8 dager etter at feilen har, eller burde vært, oppdaget.

9.2 Kjøperen har anledning til å klage på Produktet eller Tjenesten innen 12 måneder etter leveringsdato.

10. Retur av Produkter

10.1 Retur aksepteres utelukkende for standard Produkter som er i salgbar stand, og skal aksepteres skriftlig av OSO på forhånd. Returrett gjelder i 3 måneder fra leveringsdato.

10.2 Kostnader som oppstår som følge av retur av Produkter skal dekkes av Kjøper.

10.3 Returnerte produkter skal refunderes basert på den opprinnelige salgsprisen, men med fradrag for å gjøre Produktet salgbart. Et slikt fradrag skal bestemmes etter mottak av Produktet og en vurdering av tilstanden. Imidlertid skal fradraget minst utgjøre 20% av salgsprisen.

11. Garanti

11.1 Omfang

OSO Hotwater AS (heretter kalt OSO) garanterer at Produktet i en periode på 5 år fra kjøpsdato er; i) produsert i henhold til OSO spesifikasjoner, ii) fri for material og fabrikasjonsfeil, under forutsetning av at nedenstående betingelser er fulgt. Alle komponenter garanteres fri for material- og produksjonsfeil i 2 år.

Garantien er frivillig utvidet av OSO til 10 år for den rustfrie trykktanken. Den utvidede garantien gjelder utelukkende for Produkter kjøpt av forbruker, installert for privat bruk, distribuert av OSO eller en forhandler som opprinnelig kjøpte Produktet fra OSO og som er installert av en autorisert rørlegger.

Garanti for produkter som er kjøpt av juridiske personer eller som har blitt installert for kommersielt bruk reguleres utelukkende av kjøpsloven og nedenstående forutsetninger og begrensninger for garanti.

11.2 Dekning

Hvis en feil oppstår og et gyldig krav er mottatt innenfor den lovpålagte garantiperioden, skal OSO, etter eget valg og innenfor lovens rammer, enten; i) reparere feilen, eller; ii) erstatte det defekte produktet med et nytt som er identisk eller tilsvarende i funksjon, eller; iii) refundere kjøpsprisen for Produktet.

Hvis en feil oppstår og et gyldig krav er mottatt etter at den lovpålagte garantiperioden er utgått, men innenfor den utvidede garantiperioden, vil OSO kostnadsfritt levere et nytt produkt som er identisk eller tilsvarende i funksjon som det defekte. OSO vil i slike tilfeller ikke dekke noen øvrige kostnader forbundet med utskiftningen.

Produkter eller komponenter som skiftes ut i forbindelse med garantikrav, går over til å bli OSO sin eiendom. Produktet eller komponenten som skiftes ut medfører ikke en forlengelse av den opprinnelige garantiperioden.

11.3 Forutsetninger

Produktet er tilpasset vannkvaliteten fra de fleste offentlige vannverk. Imidlertid kan visse vannkvaliteter (se under) ha svært negativ effekt (medføre korrosjon) for Produktets forventede levetid. Ved usikkerhet vedrørende vannkvalitet, skal det lokale vannverket kunne informere om de nødvendige opplysningene.

Garantien gjelder kun dersom følgende forutsetninger er fulgt:

  • Produktet har blitt installert i henhold til medfølgende montasjeanvisning og alle relevante reguleringer, forskrifter, normer og krav gjeldende på installasjonstidspunktet.
  • Produktet ikke har blitt modifisert, endret, utsatt for unormale påvirkninger og at ingen fabrikk-monterte eller medfølgende deler er fjernet.
  • Produktet kun har vært tilkoblet offentlig vannverk, vært i jevnlig bruk, og at vannkvaliteten er iht. følgende:
    • Klorider < 75 mg / L*
    • Konduktivitet (EC) ved 25°C < 230 μS / cm*
      *Ved høyere verdier skal anode monteres før vann påfylles produktet.
    • Varmeelementet ikke har vært utsatt for vann med hardhet over 5°dH (90 mg/L CaCO3). Ved verdier >5°dH anbefales vannbehandlingsanlegg.
  • Enhver form for desinfisering av røranlegget har blitt utført uten å påvirke produktet. Produktet skal isoleres fra enhver form for klorinering.
  • Produktet har vært i jevnlig bruk fra og med installasjonsdato. Dersom Produktet ikke skal brukes på 60 dager eller mer, må det tappes ned.
  • Service og vedlikehold har blitt gjennomført av en kyndig person iht. kravene i medfølgende montasjeanvisning og alle relevante tekniske forskrifter. Enhver komponent benyttet ifm. service er en original OSO reservedel.
  • Enhver garantikostnad har blitt skriftlig godkjent av OSO før den påløper.
  • Kjøpskvittering og/eller kvittering for installasjonen, en vannprøve samt det defekte produktet blir gjort tilgjengelig for OSO på forespørsel.

Dersom ovenstående forutsetninger ikke etterfølges kan det resultere i at Produktet blir skadet, og at det oppstår påfølgende vannlekkasje.

11.4 Begrensninger

Garantien dekker ikke:

  • Enhver form for feil eller kostnad som oppstår som følge av uriktig installasjon eller bruk, manglende vedlikehold, forsømmelse, misbruk, endring eller reparasjon utført på feil måte eller enhver feil som oppstår som følge av endring av produktet fra sin originale form.
  • Noen form for følgeskader eller indirekte tap som følge av produktfeil eller manglende leveranse fra Produktet.
  • Enhver skade forårsaket av frost, overtrykk, overspenning, tørrkoking eller klorbehandling.
  • Feil forbundet med stillestående vann dersom Produktet ikke har vært i bruk på mer enn 60 dager i strekk.
  • Tilkoblet røropplegg eller utstyr tilkoblet Produktet.
  • Transportøren skal gjøres oppmerksom på slike skader ved mottak.
  • Kostnader som følge av at produktet ikke er enkelt tilgjengelig for service.

Denne garantien begrenser ikke Kjøpers lovbestemte rettigheter på noen måte.

12. Produktansvar

12.1 For evt. følgeskader som skyldes en defekt i Produkter levert av OSO (produktansvar), er OSO kun ansvarlig iht. lovens bestemmelser.

12.2 Kjøper skal forsvare og holde Selgeren skadesløs mot alle krav, handlinger, søksmål, tap, utgifter og kostnader som oppstår som følge av ethvert krav som er gjort mot Selger av tredjepart.

12.3 OSO kan ikke under noen omstendigheter bli holdt ansvarlig for operasjonelle tap, tap av driftstid, tapt fortjeneste eller noen andre indirekte tap eller følgeskader som er et resultat av et defekt Produkt fra OSO.

12.4 Kjøper garanterer at dersom Produktene videreselges av Kjøper til forbrukere, vil Kjøper opprettholde alle relevante lover som gjelder for slikt salg («Forbrukerlovgivning») i den aktuelle jurisdiksjonen. OSO skal, i den utstrekning det gis anledning til dette iht. lovens bestemmelser, ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap hos forbruker som skyldes Kjøpers brudd på gjeldende Forbrukerlovgivning.

13. Force Majeure

13.1 OSO frasier seg ethvert ansvar for manglende oppfyllelse av en PO som følge av force majeure omstendigheter slik som naturkatastrofer, krig og mobilisering, opprør, streik, lockout, enhver annen form for inngrep av offentlig myndighet, import- eller eksportrestriksjoner, brann, skade på OSO-produksjonsanlegget, manglende eller ufullstendige leveranser fra underleverandører, etc. eller fra enhver annen hendelse som er utenfor OSOs kontroll.

13.2 Dersom levering av Produktet iht. PO er midlertidig forhindret pga. en eller flere force majeure omstendigheter, skal leveringstiden forlenges med en periode som tilsvarer varigheten av den respektive hindringen. Manglende eller forsinkede leveranser av materialer fra underleverandører skal betraktes som en force majeure-begivenhet.

14. Eksport

14.1 Kjøper er ansvarlig for at Produktet lovlig kan brukes i Kjøperens hjemland og for de formål som Kjøper har til hensikt å benytte Produktet, herunder å innhente evt. nødvendige sertifiseringer eller godkjenninger for Produktene fra offentlige myndigheter eller enkeltpersoner for import og bruk

14.2 Kjøper er ansvarlig for alle kostnader knyttet til eventuell remburs fra kjøpers bank eller annet instrument nødvendig for eksport og betaling samt ellers for alle utgifter knyttet til eksternt verifisert dokumentasjon.

15. Delvis invaliditet

15.1 Skulle en eller flere av bestemmelsene i disse Salgs- og Leveringsbetingelser bli erklært ugyldig eller ulovlig eller vise seg å ikke være anvendelige, skal det ikke påvirke gyldigheten, lovligheten og anvendeligheten av de resterende bestemmelsene.

16. Ansvarsbegrensning

16.1 I den utstrekning det er tillatt i lovens bestemmelser, skal OSOs totale ansvar for kontraktsbrudd være begrenset til 100% av den aktuelle PO kjøpesummen.

17. Gjeldende lov og verneting

17.1 Alle tvister skal avgjøres etter norsk rett med Eiker, Modum og Sigdal Tingrett som avtalt verneting dersom tvisten ikke lar seg løse i minnelighet .

18. Kommunikasjon

18.1 Spørsmål eller formelle henvendelser kan rettes til: OSO HOTWATER AS / Adresse: Industriveien 1, Postboks 112, NO – 3301 Hokksund / org. no. 986 173 617 / Telefon: +47 32 25 00 00 / e-mail: info@osohotwater.com

Skroll til toppen