Ofte stilte spørsmål

Vi har laget en liste over spørsmålene vi får oftest

Produkt- og funksjonalitet informasjon

Produkt- og funksjonalitet informasjon

OSO Charge bruker 3 dager på å lære seg forbruksmønsteret, og vil deretter begynne å optimalisere mot Nord Pool spot. Den fungerer godt etter 7 dager og etter 30 dager skal den fungere optimalt.
OSO Charge har integrasjon mot Nord Pool spot API. Dette gjør at den får strømprisene for det neste døgnet ca. kl. 13 hver dag. Ved å aktivere smart-stying i appen og velge «Auto», så vil den basert på maskinlæring flytte oppvarmingen til de timene i døgnet strømprisen er lavest. Her kan du også velge mellom 4 nivåer (lav, balansert, høy, avansert) for hvor stor risiko du ønsker å ta mtp kaldt vann.
Spør om dette hos din nærmeste rørlegger. 

Ettermontering er støttet på OSO SAGA S 200/300 og SX 200/300 som er produsert etter 26.09.2017.

Vennligst les vår Personvernerklæring her.

  • Du kan kjøpe en støttet OSO SAGA S eller SX bereder i dag, og få ettermontert OSO Charge innen 12 måneder etter, for så å samle dokumentasjon på begge installasjonene og få støtte på inntil 4.000 kr. Dette gjelder støtteordningen for «Smart varmtvannsbereder».
  • Les mer om den her: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/
  • OSO Charge kan ettermonteres på SAGA S eller SX som er produsert etter 26.09.2017, og hvis man da ikke rekker å få installert OSO Charge innen 12 måneder etter, kan OSO Charge inngå som ett av produktene når man søker støtte fra ENOVA under ordningen: «Smart strømstyring for bolig». Denne ordningen gir støtte på opptil 10.000 kr, men krever at man bl.a. styrer to laster i hjemmet (eks. smart elbillader og smart bereder).
  • Les mer om kriteriene for denne ordningen her: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/

V40 min er benevnelsen som brukes for hvor mye «varmtvann» som tanken har tilgjengelig. Dvs. så mange liter vann med 40 graders temperatur en har dersom vannet i berederen blandes ut med kald vann. 

Feilsøking

  1. Verfiser at SSID og passord er korrekt.
  2. Resett Wi-Fi innstillinger ved å holde knappen på Charge-enhten inne i 15 sekunder.
  3. Legg til nettverksinnstillingene på nytt.
  4. Koble Charge enheten mot mobil nett. Bruk denne guiden: [OSO Charge Manual for oppkobling mot delt nett] (https://osohotwater.no/wp-content/uploads/2025/05/FDV-OSO-Charge-Manual-for-web-oppkobl-med-delt-internett-06-2025.pdf)
  5. Dersom Charge-enheten din ble koblet på nett ligger problemet på lokal-nettet ditt. For å gjøre dette mer kompatibelt med Charge-enheten kan du gjøre følgende:
    • Slå av «Smart nettverksbytte» i ruterinstillingen hos din nettverksleverandør. Det er forksjell på hva de ulike leverandørene kaller dette, men det vil typisk hete «Smart nettverksbytte». Man vil da typisk få 2 nettverksnavn ett for 2,4 GHz og ett for 5 GHz, velg det som IKKE inneholde 5GHz for eksempel, «Telenor-A1B2C3-5GHz».
    • Utbedre signalstyrken ved å skaffe en WiFi-repeater
  1. Slå av strømmen, vent noen sekuner og slå strømmen på igjen.
  2. Verfiser at SSID og passord er korrekt.
  3. Resett Wi-Fi innstillinger ved å holde knappen på Charge-enhten inne i 15 sekunder.
  4. Legg til nettverksinnstillingene på nytt.
  5. Koble Charge enheten mot mobil nett. Bruk denne guiden: [OSO Charge Manual for oppkobling mot delt nett] (https://osohotwater.no/wp-content/uploads/2025/05/FDV-OSO-Charge-Manual-for-web-oppkobl-med-delt-internett-06-2025.pdf)
  6. Dersom Charge-enheten din ble koblet på nett ligger problemet på lokal-nettet ditt. For å gjøre dette mer kompatibelt med Charge-enheten kan du gjøre følgende:
    • Slå av «Smart nettverksbytte» i ruterinstillingen hos din nettverksleverandør. Det er forksjell på hva de ulike leverandørene kaller dette, men det vil typisk hete «Smart nettverksbytte». Man vil da typisk få 2 nettverksnavn ett for 2,4 GHz og ett for 5 GHz, velg det som IKKE inneholde 5GHz for eksempel, «Telenor-A1B2C3-5GHz».
    • Utbedre signalstyrken ved å skaffe en WiFi-repeater
Dersom Chargen blinker 

Verifiser at du har logget inn med korrekt konto og at du ikke har 2 kontoer i inCharge appen.

Deretter kan du kontakte kundeservice.
Chargen bruker 7 dager for å lære seg ditt forbruksmønster og vil begynne å optimalisere på strømpris først da. Smartstyringen vil fungere optimalt først etter 30 dager. 
Dersom du ønsker ytterligere besparelse (som medfører økt risiko for kaldtvann) kan du bytte til en annen optimaliseringsprofil for eksempel «Lav» -> «Høy». 
Charge enheten vil prioritere å opprettholde varmtvann. Dersom du har brukt tilstrekkelig med varmtvann vil Chargen varme uavhengig av strømpris. Innstillingene for dette kan endres i appen under optimalisering.

Dersom du har lagt inn feil beredertype må du konfigurere Chare enhten på nytt. Slett gjeldene konfigurasjon i appen ved å trykke på «Innstillinger» -> «Bereder-profil -> Trykk «Slett enhet». Legg deretter til enheten på nytt med korrekt beredertype.

Åpne OSO inCharge appen: «Bruker»(person-ikonet) -> Under E-post, trykk «Endre» og følge stegene for å overføre din konto til en annen e-post-adresse.

Produkt- og funksjonalitet informasjon

OSO Charge bruker 3 dager på å lære seg forbruksmønsteret, og vil deretter begynne å optimalisere mot Nord Pool spot. Den fungerer godt etter 7 dager og etter 30 dager skal den fungere optimalt.

OSO Charge har integrasjon mot Nord Pool spot API. Dette gjør at den får strømprisene for det neste døgnet ca. kl. 13 hver dag. Ved å aktivere smart-stying i appen og velge «Auto», så vil den basert på maskinlæring flytte oppvarmingen til de timene i døgnet strømprisen er lavest. Her kan du også velge mellom 4 nivåer (lav, balansert, høy, avansert) for hvor stor risiko du ønsker å ta mtp kaldt vann.
Spør om dette hos din nærmeste rørlegger.
Ettermontering er støttet på OSO SAGA S 200/300 og SX 200/300 som er produsert etter 26.09.2017.

Vennligst les vår Personvernerklæring her.

  • Du kan kjøpe en støttet OSO SAGA S eller SX bereder i dag, og få ettermontert OSO Charge innen 12 måneder etter, for så å samle dokumentasjon på begge installasjonene og få støtte på inntil 4.000 kr. Dette gjelder støtteordningen for «Smart varmtvannsbereder».
  • Les mer om den her: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/
  • OSO Charge kan ettermonteres på SAGA S eller SX som er produsert etter 26.09.2017, og hvis man da ikke rekker å få installert OSO Charge innen 12 måneder etter, kan OSO Charge inngå som ett av produktene når man søker støtte fra ENOVA under ordningen: «Smart strømstyring for bolig». Denne ordningen gir støtte på opptil 10.000 kr, men krever at man bl.a. styrer to laster i hjemmet (eks. smart elbillader og smart bereder).
  • Les mer om kriteriene for denne ordningen her: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/

V40 min er benevnelsen som brukes for hvor mye «varmtvann» som tanken har tilgjengelig. Dvs. så mange liter vann med 40 graders temperatur en har dersom vannet i berederen blandes ut med kald vann. 

Feilsøking

  1. Verfiser at SSID og passord er korrekt.
  2. Resett Wi-Fi innstillinger ved å holde knappen på Charge-enhten inne i 15 sekunder.
  3. Legg til nettverksinnstillingene på nytt.
  4. Koble Charge enheten mot mobil nett. Bruk denne guiden: [OSO Charge Manual for oppkobling mot delt nett] (https://osohotwater.no/wp-content/uploads/2025/05/FDV-OSO-Charge-Manual-for-web-oppkobl-med-delt-internett-06-2025.pdf)
  5. Dersom Charge-enheten din ble koblet på nett ligger problemet på lokal-nettet ditt. For å gjøre dette mer kompatibelt med Charge-enheten kan du gjøre følgende:
    • Slå av «Smart nettverksbytte» i ruterinstillingen hos din nettverksleverandør. Det er forksjell på hva de ulike leverandørene kaller dette, men det vil typisk hete «Smart nettverksbytte». Man vil da typisk få 2 nettverksnavn ett for 2,4 GHz og ett for 5 GHz, velg det som IKKE inneholde 5GHz for eksempel, «Telenor-A1B2C3-5GHz».
    • Utbedre signalstyrken ved å skaffe en WiFi-repeater
  1. Slå av strømmen, vent noen sekuner og slå strømmen på igjen.
  2. Verfiser at SSID og passord er korrekt.
  3. Resett Wi-Fi innstillinger ved å holde knappen på Charge-enhten inne i 15 sekunder.
  4. Legg til nettverksinnstillingene på nytt.
  5. Koble Charge enheten mot mobil nett. Bruk denne guiden: [OSO Charge Manual for oppkobling mot delt nett] (https://osohotwater.no/wp-content/uploads/2025/05/FDV-OSO-Charge-Manual-for-web-oppkobl-med-delt-internett-06-2025.pdf)
  6. Dersom Charge-enheten din ble koblet på nett ligger problemet på lokal-nettet ditt. For å gjøre dette mer kompatibelt med Charge-enheten kan du gjøre følgende:
    • Slå av «Smart nettverksbytte» i ruterinstillingen hos din nettverksleverandør. Det er forksjell på hva de ulike leverandørene kaller dette, men det vil typisk hete «Smart nettverksbytte». Man vil da typisk få 2 nettverksnavn ett for 2,4 GHz og ett for 5 GHz, velg det som IKKE inneholde 5GHz for eksempel, «Telenor-A1B2C3-5GHz».
    • Utbedre signalstyrken ved å skaffe en WiFi-repeater
Dersom du har kaldtvann på tanken som følge av at berederen ikke varmer, vennligst ta kontakt med kundeservice.

Verifiser at du har logget inn med korrekt konto og at du ikke har 2 kontoer i inCharge appen.

Deretter kan du kontakte kundeservice.
Chargen bruker 7 dager for å lære seg ditt forbruksmønster og vil begynne å optimalisere på strømpris først da. Smartstyringen vil fungere optimalt først etter 30 dager. 
Dersom du ønsker ytterligere besparelse (som medfører økt risiko for kaldtvann) kan du bytte til en annen optimaliseringsprofil for eksempel «Lav» -> «Høy». 
Charge enheten vil prioritere å opprettholde varmtvann. Dersom du har brukt tilstrekkelig med varmtvann vil Chargen varme uavhengig av strømpris. Innstillingene for dette kan endres i appen under optimalisering.

Dersom du har lagt inn feil beredertype må du konfigurere Chare enhten på nytt. Slett gjeldene konfigurasjon i appen ved å trykke på «Innstillinger» -> «Bereder-profil -> Trykk «Slett enhet». Legg deretter til enheten på nytt med korrekt beredertype.

Åpne OSO inCharge appen: «Bruker»(person-ikonet) -> Under E-post, trykk «Endre» og følge stegene for å overføre din konto til en annen e-post-adresse.

Skroll til toppen